8 اشتباهی که شما هم در تربیت فرزند مرتکب میشوید + نکات آموزشی

مثلا هر نیم ساعت یک بار استراحت کنید تا مغز شما بتواند به خوبی اطلاعات جدید را دریافت کند. بازی های فکری ، تشویق کودک به حل سوالات مختلف ، تمرکز بر روی چیز های مختلف مثلا یک میوه خاص و … پیدایش چنین عقیدهای در ذهن کودک، علاوه بر درونی شدن آن عیب در او، اعتماد به نَفْس وی را سلب نموده، انگیزة اصلاح رفتار را از او میگیرد. «خُلق عبارت از شکل درونی انسان است، چنانکه خَلق شکل ظاهری اشیاء است. از روش های مختلف برای این کار می تونید استفاده کنید. غافل از پیامدهای شوم آن از این روش، دانسته یا نادانسته استفاده مینمایند. قرآن کریم این موضوع را از منظر تربیتی، در داستان حضرت یوسف(ع) بررسی نموده است و به آثار و پیامدهای آن به طور مفصّل در سورة یوسف پرداخته است که در پایان این بحث به این آثار اشاره خواهد شد. مهارت تربیت فرزند و آگاهی از زمان درست ارائه نکات تربیتی به کودک، توازن میان تشویق و تنبیه، برخورد مناسب در مواجه با شیطنت کودکان و به طور کلی آشنایی با رمز و رموز تربیت از مواردی است که تمامی والدین باید نسبت به آن آگاه باشند تا بتوانند فرزندپروری درستی داشته و افراد موثر و موفقی تربیت کنند.

والدین و مربّیان با درک بهتر موقعیّت کودک، احساسات او و دقّت در عملکرد خود در برابر افراد خانواده و به طور کلّی، متربّیان، باید سعی خود را بر ایجاد رابطة برابر بین خود و کودکان نمایند تا آنها را از خطراتی چون احساس حقارت، حسادت، کینه و کمبود اعتماد به نَفْس دور نمایند. بنابراین، مربّیان، بهویژه والدین نباید اثرات مخرّب این روش را نادیده گرفته، از این روش که مصادیق آن استهزاء و تمسخر، ملامت و سرزنش، تهمت، دشنام و القاب زشت میباشد، در هیچ شرایطی استفاده نمایند. حتما نکاتی رو برای استفاده بهتر و یادگیری بهتر رعایت کنید. «أَتَأْمُرُونِّی أَنْ أَطْلُبَ النَّصْرَ بِالْجوْرِ فِیمَنْ وُلِّیتُ عَلَیْهِ وَ اللَّهِ لَا أَطُورُ بِهِ مَا سَمَرَ سَمِیرٌ وَ مَا أَمَّ نَجمٌ فِی السَّمَاءِ نَجْماً لَوْ کَانَ الْمَالُ لِی لَسَوَّیْتُ بَیْنَهُمْ فَکَیْفَ وَ إِنَّمَا الْمَالُ مَالُ اللَّهِ أَلَا وَ إِنَّ إِعْطَاءَ الْمَالِ فِی غَیْرِ حَقِّهِ تَبْذِیرٌ وَ إِسْرَافٌ وَ هُوَ یَرْفَعُ صَاحِبَهُ فِی الدُّنْیَا وَ یَضَعُهُ فِی الْآخِرَةِ وَ یُکْرِمُهُ فِی النَّاسِ وَ یُهِینُهُ عِنْدَ اللَّهِ: آیا به من دستور میدهید برای پیروزی خود، از جور و ستم دربارة امّت اسلامی که بر آنها ولایت دارم، استفاده کنم؟

حضرت علی(ع) نیز در حکومت سراسر رحمتِ خود، همواره از این رفتار دوری نموده، یاران و کارگزاران خود را نیز از آن نهی میفرمودند. هیچ خانه ای در آن دختران نیست مگر آن که هر روز دوازده برکت ورحمت از آسمان برآن نازل می شود،ودائم مورد زیارت ملائکه قرار دارد ،برای پدرشان هر روز وشب ثواب یک سال عبادت می نویسند(محدث نوری،1408ه.ق، ج 15 ،ص 116) . برعکس در بازه سنی 7 تا 14 سالگی، فرزند شما پذیرای هر گونه امر و نهی و فرمان و حکمی از ناحیه بزرگترهاست و کمال او در احترام گذاشتن، اطاعت و فرمانبرداری و اجرای بیچون وچرای اوامر والدین است. بنابراین قبل از اینکه به او امر کنید که روی تخت نپرد از او بپرسید: «میدانی اگر زیاد روی تخت بپری چه میشود؟ پدر خوب به مادر کمک می کند و کارها را با او تقسیم می کند. محبتها و مهروزیهای پیامبر(ص) نسبت به فرزندان و نوادگان خود و حساسیت و وقتگذاری برای تعلیم و تربیت آنان، نشان میدهد تأثیر حضور کمی و بهویژه کیفی پدر در خانه و تلاش او در تربیت و پرورش کودک اصل مهمی در قوام خانواده، حمایت از مادر و رشد و بالندگی فرزندان به شمار میرود؛ اصلی که امروزه متأسفانه به دلیل مشکلات فرهنگی و اقتصادی مغفول واقع شده است.

و در تعلیم و تربیت آنها امتیازات فردیشان را در نظر میگیرد. در واقع زمان بعد از کار و یا روزهای آخر هفته و دیگر تعطیلات، تنها زمانی است که شما می توانید در کنار فرزندانتان باشید، پس سعی کنید این زمان ها را از دست ندهید. یکی دیگر از آسیبهای تحقیر، سُستی فرزندان در مقابل تکریم دیگران است. ـ کودک به دلیل احساس بیمهری حاصل از این طرز برخورد خانواده، بهراحتی به سوی دیگران جذب میشود. در جامعه میگذارد که به تبع آن، روابط افراد جامعه تیره و تار میشود و همدلی و وحدت به کدورت و دلخوری مبدّل میگردد. خانواده نیز که کوچکترین عنصر اساسی هر جامعه است، از این اصل مبرّا نیست و باید عاری از تبعیض و بیعدالتی باشد. بلکه برای دیدن نتیجه این کار و عمل باید ماهها و سالها صبر کردو به همین منظور لازم است والدین با صبر و تامل زیاد نسبت به فعالیتهای مثبت خود خوشبین بوده و نتیجه آن را درسالهای بعدی ببینید. قَالَ: لاَ. قَالَ: فَإِنَّا مَعَاشِرَ الْأَنْبِیَاءِ لاَ نَشْهَدُ عَلَی الْجَنَفِ:در زمان رسول خدا(ص)، مردی از انصار به نزد آن حضرت آمد و عرض کرد: یا رسولالله! از این رو، اگر کسی به گناه کبیرهای دست یازید، کافر نیست و حکم او را باید به خدا واگذار کرد تا در دنیای دیگر روشن شود.

دیدگاهتان را بنویسید